Yara Suomi ja Kokkolan Satama ovat allekirjoittaneet uuden 4-vuotisen sopimuksen, joka koskee Kokkolan sataman kautta kulkevia Yara Siilinjärven pasutekuljetuksia.
”Arvion mukaan kuljetusmäärät voivat kaksinkertaistua viime vuosiin verrattuna, mutta markkinatilanne vaikuttaa tonnimääriin. Parina aikaisempana vuonna Yaran Siilinjärven tehtaiden pasutekuljetukset ovat olleet määrältään 250 000-300 000 tonnia”, kertoo Yaran Siilinjärven tehtaiden logistiikkapäällikkö Jyrki Furu.
Pasute, eli rautaoksidi on Yaran Siilinjärven tehtailla syntyvä sivutuote, joka sisältää rautaa lähes 70 prosenttia. Sitä muodostuu, kun Pyhäsalmen kaivokselta tuotavaa rikkikiisua poltetaan rikkihappotuotannossa. Yaran rikkihappotuotannon käynnissä olevan uudistuksen myötä pasutetta ei enää tulevaisuudessa synny. Tavoitteena on, että olemassa oleva pasutekasa saadaan kokonaisuudessaan toimitettua hyötykäyttöön tulevien vuosien aikana.
Kuljetusten on määrä käynnistyä tulevan kevättalven aikana. Suunnitelmissa on, että Siilinjärven ja Kokkolan sataman välillä kulkee kaksi junakuljetusta vuorokaudessa. Kokkolan satamasta pasute kuljetetaan pääsääntöisesti terästeollisuuden raaka-aineeksi.
Perustana toimitusketjun yhteistyö
Furun mukaan monet syyt puoltavat Kokkolan sataman kautta tapahtuvia kuljetuksia.
”Yara Suomi ja Kokkolan Satama ovat tehneet jo pitkään yhteistyötä ja olemme olleet siihen tyytyväisiä. Kokkolan Satamalla on kyky reagoida asiakkaan muuttuviin tarpeisiin, ja satamassa pystytään käsittelemään monipuolisesti yhtiömme tuotteita, kuten lannoitteita sekä erilaisia happoja pasutteen lisäksi. Lisäksi syväväylän ansiosta Kokkolaan liikennöivät myös isot alukset, joilla pasutetta kuljetetaan Aasiaan”.
Kokkolan Sataman toimitusjohtaja Torbjörn Witting sanoo olevansa erittäin tyytyväinen Sataman suurimpiin asiakkaisiin kuuluvan Yaran ratkaisusta, joka tuo lisätuloja sekä vahvistaa työllisyyttä satamassa.
”Kokkolan sataman tapauksessa iso merkitys on toimitusketjuilla. Saamme rautateitä pitkin todella tehokkaat toimitusketjut. Esimerkiksi vaunukierto onnistuu vuorokaudessa. Iisalmi-Kokkola-osuus on nyt kokonaan sähköistetty, mikä pienentää merkittävästi tuotteidemme hiilijalanjälkeä. Myös satamaoperaattorit Rauanheimo ja Siilinjärvellä Valtavirta sekä VR Transpoint ovat olennainen osa tätä huippuunsa hiottua toimitusketjua”, kertoo Furu.
Kierrätys keskiössä
Kiertotalous, kuten sivuvirtojen hyödyntäminen, kuuluu Yaran strategisiin painopistealueisiin. Yaran tehtailla valmistetaan sähköä tuotannossa vapautuvasta prosessilämmöstä omiin tarpeisiimme. Lisäksi Siilinjärven taajama lämmitetään lähes täysin prosessien hukkalämmöllä. Rikkihappotehtaan prosessien uudistuksen myötä lämpö otetaan tehokkaammin talteen ja energia tulee kaukolämpöverkkoon tuotannon sivutuotteena hiilidioksidivapaista energialähteistä.
Pasutteen lisäksi hyödynnetään fosforihappotuotannon sivutuotteena syntyvää kipsiä tehokkaana maanparannusaineena sekä vesiensuojelumenetelmänä. Kipsi parantaa maan rakennetta ja sitoo fosforia kasvien käyttöön. Näin fosfori jää peltoon kasvien käyttöön, eikä siirry vesistöön.
Lisätietoja:
Tuomas Girsén, tehtaanjohtaja, Yara Siilinjärvi, puh. 050 4412 068, tuomas.girsen@yara.com
Jyrki Furu, logistiikkapäällikkö, Yara Siilinjärvi, puh. 050 314 7979, jyrki.furu@yara.com