AdBlue® moottorityökoneille

Uudet traktorit, kaivinkoneet, metsäkoneet, nosturit ja muut dieselkäyttöiset maastossa käytettävät työkoneet on varustettu SCR-tekniikalla, jossa tarvitaan AdBlue-liuosta. AdBlue lisätään erilliseen säiliöön, ei dieselsäiliöön. AdBlue on kirkas, vaaraton ja helppokäyttöinen neste. SCR-tekniikan ja AdBlue-liuoksen ansiosta nämä ajoneuvot saastuttavat vähemmän, koska typpioksidipäästöt ovat huomattavasti aiempaa pienemmät.

SCR-tekniikkaa ja AdBlue-liuosta käytetään nykyään yleisesti typpioksidipäästöjen alentamiseen monenlaisissa moottoroiduissa työkoneissa:

  • Maatalouskoneet kuten traktorit ja puimurit
  • Metsäkoneet
  • Satamissa ja lentokentillä käytettävät koneet
  • Kaivinkoneet sekä kaivos- tai rakennustöissä käytettävät koneet

Maanviljelijät ja maatalouden parissa työskentelevät tuntevat Yaran johtavana mineraalilannoitteiden valmistajana. Yara on myös AdBlue-liuoksen kehittämisen edelläkävijä. Yara on ollut mukana kehittämässä AdBlue-liuosta koskevaa ISO-standardia yhdessä dieselmoottoreiden valmistajien kanssa. AdBlue-urealiuoksen on oltava erittäin puhdasta, jotta sitä voidaan käyttää monimutkaisessa SCR-katalysaattorissa. Urealiuoksen puhtaus varmistetaan käyttämällä tuotannossa ja jakelussa erittäin tarkkaa prosessia. Sitä ei siis valmisteta samalla tavalla kuin maanviljelijöiden mineraalilannoitteessa käyttämää urealiuosta. Tämän vuoksi tuotteen hintakin on eri.

Yara myy AdBlue-liuosta tuotemerkillä Air1. Toimitamme tuotteen Air1-jälleenmyyjäverkon kautta suoraan maanviljelijöille ja moottorityökoneiden käyttäjille kaikkialla Suomessa.

Yaralla on täydellinen valikoima ratkaisuja traktoreiden ja suurten moottorityökoneiden AdBlue-tarpeisiin. Air1-myyntitiimi ja Air1-jälleenmyyjäsi vastaa ammattitaitoisesti kaikkiin AdBlue-liuosta koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin.

Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelu
Air1® AdBlue®

Mistä voin ostaa AdBlue-liuosta traktoriini tai moottorityökoneeseeni?

Air1 for tractors
  • Air1-jälleenmyyjältä (mm. Hankkija, Lantmännen)
  • Traktoreiden ja muiden moottorityökoneiden moottoreiden varaosiin erikoistuneilta toimittajilta
  • Yhteistyökumppaneina toimivilta huoltoasemilta, joilta voit ostaa AdBlue-liuosta kanistereissa
  • Työkoneesi huollon yhteydessä (muista vaatia Air1 Adblue-liuos)
  • Öljy-yhtiöiden D-asemilta

Asematiedot Suomen AdBluen D-asema -ostopaikoista

Varoitus: AdBlue-liuosta myydään myös D-asemien pumpuista. Tarkista kuitenkin etukäteen, voitko täyttää traktorin tai moottorityökoneen tankin/ tynnyrin näistä pumpuista, koska D-aseman tankkauspistooli on suunniteltu kuorma-autoille. Voi olla, että tarvitaan välisuutin pistooliin tankkauksen mahdollistamiseksi.

Millaista AdBlue-liuosta minun pitäisi ostaa?

What AdBlue should I buy?

Oletko epävarma uuden SCR-koneesi AdBlue-vaatimuksista? Yara voi auttaa. Pohditko, millainen AdBlue-varastointiratkaisu sopisi parhaiten yrityksesi traktorille, kaivinkoneelle tai muulle SCR-tekniikkaa käyttävälle koneelle?

Tunnemme työolosuhteesi ja siksi olemme kehittäneet erikoismalliston pelto-, maatila- ja rakennustyömaakäyttöön. Mallisto sisältää tuotteita myös pieniin säilytystiloihin ja paikkoihin, joissa sähköä ei ole saatavilla. Yaran AdBlue-liuosta myydään pakkauksissa, joita on helppo kuljettaa maatilalle ja toimipisteestä toiseen. Yara tarjoaa Air1-tuotemerkin alla kattavan valikoiman pakkauskokoja. Air1-myyntitiimimme ja -jälleenmyyjämme auttavat sinua valitsemaan yrityksellesi parhaiten sopivan varastointiratkaisun. He tuntevat myös kaikkien ratkaisujen hinnat.

AdBlue-liuoksen pakkausvaihtoehdot:

  • Pakkaukset ja tarvittaessa käsi- tai sähköpumput:
    • 10 litran AdBlue-kanisterit
    • 20 litran AdBlue-kanisterit
    • 200 litran AdBlue-tynnyrit
    • 1 000 litran AdBlue-IBC-kontit.
  • Suurten irtoerien toimitus säiliöautolla suoraan toimipaikkaasi

Kuinka paljon tarvitsen AdBlue-liuosta?

Moottorityökoneiden AdBlue-kulutus vaihtelee konetyypin mukaan: traktori, puimuri, nosturi ja kaivinkone kuluttava kukin eri määrän AdBlue-liuosta. Kulutukseen vaikuttaa myös malli ja moottorin tyyppi. Karkeasti voi arvioda, että työkoneen AdBluen kulutus on n. 4–7 % koneen tarvitsemasta dieselin määrästä.

Kun olemme auttaneet sinua määrittämään, kuinka paljon AdBlue-liuosta tarvitset, tarjoamme sinulle tarpeitasi parhaiten vastaavaa AdBlue-liuosta.

Air1 tarjoaa useita pakkaus- ja varastointivaihtoehtoja kulutuksen mukaan. Air1:llä on täydellinen valikoima vaihtoehtoja: suuria tilaustyönä valmistettuja AdBlue-säiliöitä, vakiosäiliöitä, IBC-kontteja, tynnyreitä, kanistereita ja pumppuja.

Miten paljon traktorin tai moottorityökoneen AdBlue maksaa?

AdBlue-liuoksen hinta määräytyy tilatun AdBlue-määrän mukaan. Yara toimii maailman suurimpana valimistajana AdBlue-liuokselle ja toimitamme sitä useisiin jälleenmyyntipisteisiin Suomessa ja maailmalla. AdBlue-liuoksen hinta määräytyy kotitoimituksessa tilattavan määrän mukaan. Yleensä Adblue-liuoksen litrahinta on alle huoltoaseman pumpusta tankattavan dieselöljyn hinnan.

AdBlue SCR-katalysaattorilla varustetut moottorit käyttävät vähemmän polttoainetta kuin muut koneet. Polttoainekustannuksissa aikaansaatu säästö korvaa AdBlue-liuoksen aiheuttamat kustannukset. Näin työkonekaluston tai traktorien käyttökustannukset pysyvät yleensä alhaisempina kuin vastaavien ajoneuvojen, joissa käytetään EGR-tekniikkaa tai joissa ei ole SCR-järjestelmää.

Mistä AdBlue-liuoksen hinta muodostuu?

AdBlue-liuoksen hintaan vaikuttavat useat tekijät. AdBlue on puhdas urealiuos, jonka raaka-aineena käytetään synteettistä ureaa. Laatuvaatimusten vuoksi urea tuotetaan niin, että se on huomattavasti puhtaampaa kuin maanviljelijöiden lannoitteena käyttämä urea. Tämän vuoksi hintakin on eri. Lisäksi urean tuotantoon tarvitaan paljon energiaa, joka saadaan pääasiassa maakaasusta. Öljyn, maakaasun ja ammoniakin hinnat vaikuttavat suoraan urean hintoihin. Kun näiden raaka-aineiden hinta nousee, vaikutus näkyy myös AdBlue-liuoksen hinnoissa. Lisäksi kansainvälinen valuuttakurssikehitys vaikuttaa tuotteiden hintanoteerausten kautta.

Laatu ja AdBlue

AdBlue on erittäin puhdas 32,5-prosenttinen synteettisesti valmistettu urealiuos. Se valmistetaan ISO 22241 (ISO-22241-1, ISO-22241-2, ISO-22241-3) standardin mukaisesti. AdBlue on aina lisättävä omaan säiliöönsä ajoneuvossa.

Varoitus: Älä käytä mitä tahansa urealiuosta. Varsinkaan lannoitteissa käytettyä ureaa ei saa käyttää, koska se ei ole riittävän laadukasta moottorillesi ja saattaa aiheuttaa isoja ja kalliita konevaurioita.

Yaran AdBlue tehdään ureasta, joka otetaan suoraan puhtaan synteettisen urean valmistusprosessista, joten tuotteeseen ei pääse epäpuhtauksia. Se eroaa merkittävästi kivennäislannoitteissa käytettävästä ureasta ja on huomattavasti tätä puhtaampaa. Yaran AdBlue-liuoksessa käytetään erikoiskäsiteltyä demineralisoitua vettä. Kuljetamme AdBlue-liuoksen erillisiin terminaaleihin erikoissäiliöautoissa, -kuorma-autoissa ja -junavaunuissa tai putkia pitkin. Jokainen Yaran tehtailla tuotettu AdBlue-erä analysoidaan aina ennen toimitusta.

Kaikki AdBlue-tuotteet eivät ole samanlaatuisia. Koska SCR-katalysaattori on erittäin herkkä epäpuhtauksille, käyttäjän on voitava luottaa siihen, että laadukas AdBlue-tuote toimitetaan erillisen toimitusketjun kautta. Vaadi vain parasta Air1 AdBlue-liuosta traktoriisi tai työkoneeseesi.

Yaran Air1-tuotemerkki täyttää kaikki AdBlue-liuoksen laatuvaatimukset. Olemme AdBlue-liuoksen johtava maailmanlaajuinen tuottaja ja tämän tekniikan edelläkävijä. Yara on osallistunut ISO-standardin määrittämiseen jo vuodesta 1993. Tässä ISO-standardissa määritetään, miten AdBlue-liuosta pitäisi tuottaa ja jakaa, jotta kuluttajaa suojellaan huonolaatuisen AdBlue-liuoksen käytön riskeiltä.

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelu
Air1® AdBlue®
Sami Ruisma
Sami Ruisma
Tuotepäällikkö, Air1®, AdBlue®, Kantokate, Jälleenmyyjät
Juha Sarlund
Juha Sarlund
Liiketoimintapäällikkö, Environmental Solutions