AdBlue® – helppo käyttää!

Joidenkin mielestä AdBlue-liuoksen käyttö on vaivalloista, mutta asia ei ole näin. SCR-ajoneuvojen käyttö on yhtä helppoa kuin muidenkin autojen. AdBlue-säiliön täyttäminen on yhtä helppoa kuin lasinpesunesteen lisääminen tai auton öljytason tarkistaminen.

   

Mahdolliset ongelmat, jos AdBlue-liuosta ei käytetä

  • Auto ei käynnisty enää usean pysähdyksen jälkeen.
  • Kalliit korjaukset, joita takuu ei kata; katalysaattori ja SCR-järjestelmä vaurioituvat herkästi ilman AdBlue-liuoksen käyttöä. SCR-järjestelmän AdBlue-ruiskutin voi tukkeutua ja katalysaattori vaurioitua, jos säiliö täytetään vedellä AdBlue-liuoksen sijaan.
  • Moottorin suorituskyky heikkenee ja polttoainetta kuluu enemmän, kun SCR-järjestelmään kohdistuu jatkuvaa vahinkoa.
  • Euro 6 -autolle asetetut päästörajat ylittyvät. Auto ei läpäise katsastusta.

Mitä tapahtuu, jos AdBlue-liuosta kaadetaan dieselsäiliöön tai dieselöljyä AdBlue-säiliöön?

  • Älä käynnistä moottoria!
  • Älä siirrä ajoneuvoa!
  • Pidä ajoneuvo alkuperäisellä paikallaan ja tyhjennä säiliö.

Jos moottori käynnistetään lyhyeksikin ajaksi:

  • Liuosta pääsee väärään järjestelmään, mikä voi aiheuttaa kalliita seurauksia pitkällä ja lyhyellä aikavälillä.
  • AdBlue ei ole yhteensopiva tiettyjen metallien ja materiaalien kanssa, joten se rikkoo polttoainejärjestelmän putket ja muut osat vähitellen.
  • Dieselöljy saastuttaa katalysaattorin. Katalysaattorin vaihto on kallis toimenpide, jota takuu ei kata ja joka aiheuttaa käyttökatkoksia ja huoltokuluja.
Sami Ruisma
Sami Ruisma
Tuotepäällikkö, Air1®, AdBlue®, Kantokate, Jälleenmyyjät
Juha Sarlund
Juha Sarlund
Liiketoimintapäällikkö, Environmental Solutions

AdBlue® is a registered trademark of the Verband der Automobilindustrie e.V. (VDA).